نرم افزارطب اسلامی نور1/5 و مطالعه کتاب های پزشکی
فهرست مطالب نمونه کتاب های طبی و نمونه مطالب نمونه کتاب
اطلاع رسانی جهتمطالعه کتاب و تحقیق در کتابخانه های دیجیتال
یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه ها یا خرید کتاب
قرآن درمانى
در ادامه مطلب ........................
قرآن، دواى دردها:
قرآن، نسخهاى که حقیقت آن، اقیانوسى است بیکران که رسیدن به اعماقش
جز براى ائمه هدى علیهم السّلام میسر نیست و غیر از معصومین کسى را
توان دستیابى به کنه و ذات این کتاب آسمانى و آیاتش نمىباشد. آنچنان
شفا و آرامشى در نهاد این تحفه آسمانى نهفته است که آفرینندهاش
خود درباره آن چنین مىگوید:" و ما آنچه از قرآن فرستادیم، شفاء و رحمت
براى اهل ایمان است" (الاسراء 82)
قرآن براى مراتب تکامل بشر روشهاى خاصى دارد. آنان که بر سر سفره
علم و هدایت ائمه معصومین علیهم السّلام، این حاملان قرآن قرار مىگیرند
مىتوانند این روشهاى خاص قرآن را در زندگى خود پیاده کنند و روح و روان
و جسم و جان خود را با قرآن سیراب نمایند.
امیر المومنین (ع) مىفرمایند: «درمان تمام دردها در قرآن وجود دارد،
قسم به آن کسى که پیامبر را برانگیخت و خاندانش را گرامى داشت
درمان سوختن، غرق شدن، دزد، گریختن
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 419
حیوانى از صاحبش، یا گمشدهاى، یابنده فرارى، همه و همه
درمانش در قرآن است، از آن بپرسید تا از قرآن جواب دهم.
همچنین پیامبر (ص) فرمودند: هرکس درمانش را از قرآن کریم نگیرد
خداوند او را شفا نمىدهد. و فرمودند که هرکس با اعتقاد کامل،
سوره حمد را بر مرده بخواند هرآینه زنده خواهد شد.
امام باقر علیه السّلام نیز مىفرمایند: «فى القرآن شفاء من کل داء»
درمان هر دردى در قرآن کریم وجود دارد.
1. پیامبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود: فضل قرآن بر سخنان دیگر،
همچون فضل و برترى خدا بر آفریدگان است. (بحار الانوار، ج 92، ص 19)
و در جاى دیگر مىفرماید: قرآن از همه چیز، جز خدا، برتر است، پس
هرکه قرآن را پاس دارد خدا را پاس داشته است و هر که قرآن را پاس ندارد،
احترام خدا را سبک شمرده است (16).
3. امام سجاد علیه السّلام فرمود: اگر همهى کسانى که میان خاور و
باخترند بمیرند و فقط قرآن با من باشد، از تنهائى وحشت نمىکنم (17).
5. حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود: قرآن عهدنامهى خداوند است
به سوى خلقش، شایسته است که هر فرد مسلمان به عهدنامهى
خدا نگاه کند و هر روز پنجاه آیه از آن را بخواند (18).
6. امام على علیه السّلام فرمود: خداوند در کلام خود تجلّى کرده است،
ولى مردم نمىبینند (19).
7. امام صادق علیه السّلام فرمود: قرآن گفتهى خدا است و کتاب عزیزى
است که باطل از هیچ طرف به آن راه ندارد، نازل شدهاى است از سوى
خداى حکیم و حمید (20).
8. امام صادق (ع) فرمودند هرکس یکصد آیه از قرآن کریم
(از هرجایى که بخواهد) را تلاوت نماید و بعد از آن هفت مرتبه یا اللّه بگوید
اگر بر سنگ سخت دعا کند هرآینه شکافته گردد.
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 420
9. امیر المومنین على (ع) فرمودند هرکسى از چیزى بترسد بخواند
از هرجاى قرآن یکصد آیه و سه مرتبه بگوید «اللّهم اکشف عنّى البلاء»
ترسش زائل گردد
10. حضرت موسى بن جعفر (ع) فرمود هرکه به یک آیه قرآن اکتفا کند
(بگوید یک آیه مرا بس است) از شرق و غرب همان آیه او را بس است
هرگاه با یقین بخواند.
مجموعه مقالات قرآن و طب ؛ ج3بخشاول ؛ ص418
قرآن،
دواى دردها:
قرآن،
نسخهاى که حقیقت آن، اقیانوسى است بیکران که رسیدن به اعماقش جز براى ائمه هدى
علیهم السّلام میسر نیست و غیر از معصومین کسى را توان دستیابى به کنه و ذات این
کتاب آسمانى و آیاتش نمىباشد. آنچنان شفا و آرامشى در نهاد این تحفه آسمانى
نهفته است که آفرینندهاش خود درباره آن چنین مىگوید:" و ما آنچه از قرآن
فرستادیم، شفاء و رحمت براى اهل ایمان است" (الاسراء 82)
قرآن
براى مراتب تکامل بشر روشهاى خاصى دارد. آنان که بر سر سفره علم و هدایت ائمه
معصومین علیهم السّلام، این حاملان قرآن قرار مىگیرند مىتوانند این روشهاى خاص
قرآن را در زندگى خود پیاده کنند و روح و روان و جسم و جان خود را با قرآن سیراب
نمایند.
امیر
المومنین (ع) مىفرمایند: «درمان تمام دردها در قرآن وجود دارد، قسم به آن کسى که
پیامبر را برانگیخت و خاندانش را گرامى داشت درمان سوختن، غرق شدن، دزد، گریختن
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 419
حیوانى از صاحبش، یا
گمشدهاى، یابنده فرارى، همه و همه درمانش در قرآن است، از آن بپرسید تا از قرآن
جواب دهم.
همچنین
پیامبر (ص) فرمودند: هرکس درمانش را از قرآن کریم نگیرد خداوند او را شفا نمىدهد.
و فرمودند که هرکس با اعتقاد کامل، سوره حمد را بر مرده بخواند هرآینه زنده خواهد
شد.
امام
باقر علیه السّلام نیز مىفرمایند: «فى القرآن شفاء من کل داء» درمان هر دردى در
قرآن کریم وجود دارد.
1.
پیامبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود: فضل قرآن بر سخنان دیگر، همچون فضل و برترى
خدا بر آفریدگان است. (بحار الانوار، ج 92، ص 19) و در جاى دیگر مىفرماید: قرآن
از همه چیز، جز خدا، برتر است، پس هرکه قرآن را پاس دارد خدا را پاس داشته است و
هر که قرآن را پاس ندارد، احترام خدا را سبک شمرده است (16).
3.
امام سجاد علیه السّلام فرمود: اگر همهى کسانى که میان خاور و باخترند بمیرند و
فقط قرآن با من باشد، از تنهائى وحشت نمىکنم (17).
5.
حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود: قرآن عهدنامهى خداوند است به سوى خلقش،
شایسته است که هر فرد مسلمان به عهدنامهى خدا نگاه کند و هر روز پنجاه آیه از آن
را بخواند (18).
6.
امام على علیه السّلام فرمود: خداوند در کلام خود تجلّى کرده است، ولى مردم
نمىبینند (19).
7.
امام صادق علیه السّلام فرمود: قرآن گفتهى خدا است و کتاب عزیزى است که باطل از
هیچ طرف به آن راه ندارد، نازل شدهاى است از سوى خداى حکیم و حمید (20).
8.
امام صادق (ع) فرمودند هرکس یکصد آیه از قرآن کریم (از هرجایى که بخواهد) را
تلاوت نماید و بعد از آن هفت مرتبه یا اللّه بگوید اگر بر سنگ سخت دعا کند هرآینه
شکافته گردد.
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 420
9. امیر المومنین على (ع)
فرمودند هرکسى از چیزى بترسد بخواند از هرجاى قرآن یکصد آیه و سه مرتبه بگوید
«اللّهم اکشف عنّى البلاء» ترسش زائل گردد
10.
حضرت موسى بن جعفر (ع) فرمود هرکه به یک آیه قرآن اکتفا کند (بگوید یک آیه مرا بس
است) از شرق و غرب همان آیه او را بس است هرگاه با یقین بخواند
مفهوم
قرآن درمانى:
خواندن
قرآن با شیوه قرائت مجلسى مىتواند به افراد مبتلا به بیمارى آلزایمر کمک کند تا
حافظه درازمدتشان را به کار اندازند؛ همچنین همخوانى قرآن با همسالان یا درمانگر
مىتواند مهارتهاى میان فردى را افزایش دهد و کارکردهاى اجتماعى را بهبود بخشد. از
همه مهمتر اینکه افراد احساساتشان را در روشى مطمئن و آرامشبخش بوسیله قرائت، گوش
کردن، درک مفاهیم و ... قرآن بیان مىکند و از تاثیرات شگرف آن بهرهمند مىشوند.
البته قرآندرمانى فقط در خدمت افرادى که داراى انواع مختلف ناتوانى ها هستند به
کار برده نمىشود، بلکه در شرایط مختلف پزشکى نیز سودمند است؛ از جمله کاهش فشار
روانى یا درد، زایمان، توانبخشى بیماران سکتهاى و مبتلایان به بیمارى پایانه
(بیمارىهایى که علاجناپذیرند و مرگبار هستند مانند ایدز و ...) البته مسئله
عمدهاى که در اینجا براى درمانگر مطرح است کاهش درد و تحمل آن در شیوه درمان و یا
کمک به بیمار براى دستیابى به کارکردهاى بهینه است.
قرآندرمانى
در حال رشد فزایندهاى در کشورهاى مختلف جهان و بویژه در سالهاى اخیر است و همواره
بر این امر تاکید گردیده است که اساسا قرآن در درمان اشخاص مبتلا به وضعیتهاى
مختلف پزشکى کارایى بسیارى دارد.
چیستى
قرآن درمانى:
برخى
معتقدند که امراض، نتیجه عدم هارمونى در وجود فرد است و قرآن با قدرت معجزهآساى
خود مىتواند با برگرداندن هارمونى و نظم در بدن و روح، سلامتى را براى فرد مورد
نظر به ارمغان آورد.
پژوهشهاى
انجام شده نشان مىدهد که غده تالاموس بهعنوان مهمترین غده در مغز انسان، محرکهاى
صوتى را به وسیله سیستمهاى عصبى دریافت و در کنار حافظه و تخیل
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 421
به آنها پاسخ مىدهد. غده
هیپوفیز نیز که از غده تالاموس فرمان دریافت مىکند به محرکهاى صوتى پاسخ مىدهد و
موجب بروز ترشحاتى مىشود که نتیجه آن آزادسازى ماده آرامبخشى به نام آندروفین
خواهد بود. با توجه به اینکه مهمترین اثر ماده مزبور، تسکین درد در انسان است به
سادگى مىتوان به ارزش قرآندرمانى پى برد که عملا موجبات آزادسازى ماده آندروفین
را فراهم مىسازد. همان مادهاى که علاوه بر تسکین درد باعث انبساط و شادى در
انسان مىشود.
صوت
انسان مىتواند به میزان قابل توجهى در تسکین و تقلیل وضعیت بحرانى بیمارانى که در
بخش آى سى یو بسترى شدهاند نیز تاثیر داشته باشد. زیرا ثابت شده است که سیستم
اعصاب انسان به محرکهاى صوتى با فراز و فرودهاى منظم، پاسخ مثبت مىدهد.
قرآندرمانى
یک فرآیند فعال است. در قرآندرمانى، انتظار مىرود که قرآن ما را دربرگرفته و در
تمام وجودمان جریان پیدا کند.
نکته
حائز اهمیت در قرآندرمانى تمرکز و اندیشه در مورد آن چیزى است که «قرآن درمانگر»
براساس مفاهیم قرآنى، درمانجو را به آن متوجه مىسازد. باید در نظر داشت که
«انرژى مثبت در پى اندیشه مثبت مىآید» و هرجا فکر و تمرکز باشد انرژى هم وجود
دارد.
براى
بهتر گوش دادن به قرآن دو مطلب را باید به خاطر سپرد:
صداى
قرآن در حدى باشد که شما با آن راحت هستید 2- خودتان را تسلیم قرآن کنید.
کاربردهاى
قرآندرمانى:
افرادى
که در ارتباط کلامى مشکل دارند با قرائت قرآن در دستگاهها و به شیوههاى مخصوص
مىتوانند در شمرده تلفظ کردن اصوات، گفتار مورد نیاز و مهارت در تشخیص لغات، رشد
و تمرین کنند. نواى آهنگین و موزون قرائت قرآن نیز مىتواند تقویت جریان تکلم را
در اختلالات گفتارى مانند لکنت زبان آسان سازد. از قرآن براى اشخاص زبان پریش
بهعنوان روشى براى برقرارى رابطه کلامى مىتوان استفاده کرد. در این روش جملات
کوتاه و آیاتى منتخب در نمونههاى ساده آهنگین، به شیوه قرائت خوانده مىشود.
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 422
به موازاتى که بیماران
عبارات و جملات را یاد گرفتند، دستگاهها و آهنگهاى قرائت کمرنگتر مىشوند، این روش
بر پایه این نظریه قرار گرفته که وقتى نیمکره سمت چپ، آسیب مىبیند مىتوان به
وسیله اغراق در قرائت (دستگاه و آهنگ، با تأکید بیان کردن و استفاده از جملات و آیات
آهنگین) با کمک نیمکره راست مغز، تکلم را کمک، تحریک و تسهیل کرد. از قرآن
مىتوان در چند منظور درمانى استفاده کرد: 1- کاهش حواسپرتى 2- رهایى از تنش ها و
حساسیتهاى شدید 3- افزایش احساس ارزش شخصى قرآندرمانى مىتواند در زمینه تقویت
کارکرد جسمى و روحى این افراد مؤثر واقع شود و با افزایش اعتماد به نفس در ایشان،
انرژى مثبت را تقویت کرده و موجب آرامش روان و انبساط روح در اینگونه افراد شود
نابترین
منبع آرامش:
قرآن،
نابترین منبع آرامش و زلالترین چشمه آفرینش است. تنها کسانى به این اکسیر حیات دست
خواهند یافت که با این کتاب آسمانى یعنى قرآن، عجین شوند و روحشان منزلگاه آفتاب
جهانتاب کلام وحى گردد. آرى، جویندگان راستین آرامش، عزت و سعادت ابدى، راهى
نیکوتر از نوشیدن دمادم این ساغر آسمانى نخواهند یافت؛ چرا که تنها در سایهسار
سقفى که با انوار قدسى آیات قرآن خواهند ساخت، مسیرى به سوى فردایى جاودانه در
نیکویى و خیر براى خویش ترسیم مىنمایند. بىتردید، جامعهاى که افراد آن، آرامش و
سعادت را از طریق کتاب وحى جستجو مىکنند هیچگاه از تخریب، بىانصافى، دروغ،
دزدى، فساد و ... رنج نخواهد برد و همواره شاهد مدیران و مردمانى از جنس عشق و
مهربانى خواهد بود. این یک حقیقت است که با جسم و روحى بیمار و ناآرام نمىتوان به
دیدار خدا و آرامش واقعى رسید. آفریننده، خود راه را گشوده و درمان را هدیه کرده
است. قرآن، همان دارویى است که دوستداران زیارت دوست را آماده دیدار مىسازد.
تاثیر
معجزهآساى صوت قرآن:
اگر
چه از نزول این کتاب هدایت و انسانساز و داروى آرامبخش آسمانى، بیش از هزار و
چهارصد سال مىگذرد اما آدمى همچنان به ابعاد گسترده و اعجاز تاثیرگذارى آن در
مسائل مختلف پى نبرده و هرازگاهى به کشفیاتى در
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 423
یکى از عرصههاى علمى و ...
به وسیله قرآن دست مىیابد. شاید بتوان گفت پى بردن به خاصیت آرامبخشى و درمانگرى
در زمینههاى گوناگون، یکى از مهمترین کشفهاى کسانى است که شاید حتى به این کتاب
آسمانى باور دینى نداشته باشند.
تاثیر
شگرف این نعمت الهى در درمان دردها تا جایى است که برخى از کشورها و مجامع دنیا
براى درمان بیمارىهاى روحى و جسمى بیماران به دعا و قرآن روى آوردهاند. بگونه اى
که هماینک به لحاظ علمى نیز ثابت شده است که شنیدن صوت قرآن کریم، مىتواند
تنشهاى روانى را در انسان کاهش دهد. براساس تحقیقات صورت گرفته در آمریکا ثابت
شده است، گوش کردن به صوت ترتیل قرآن کریم، تغییرات فیزیولوژیکى در سیستم عصبى
انسان ایجاد مىکند و تنشهاى شدید روحى را کاهش مىدهد. تاثیر آرامبخش شنیدن
قرآن کریم در افراد عصبى و پرتنش به حدى است که 97 درصد این مشکلات کاهش مىیابد.
جالبتر آنکه این نتایج مثبت در حالى به دست آمده است که بسیارى از این افراد حتى
با زبان عربى آشنا نبوده و متوجه مفهوم آیات نمىشدند. در همین راستا، پایگاه
اینترنتى «میدل ایست آنلاین» هم گزارش داد، کسانى که تسلط به زبان عربى ندارند
نیز با شنیدن آیات قرآن به آرامش مىرسند و این به علت تاثیر فیزیولوژیکى آن بر
سیستم عصبى آنهاست. همچنین در یک تحقیق صورت گرفته درباره اثر صوتها بر روى
موجودات، معلوم شده است که اصوات، تاثیر مستقیمى بر سلولها و بافتها دارند، بنحوى
که در میزان زیبایى شکل آنها نقشآفرینى مىنمایند. بطور مثال نتایج حاصل از قرار
گرفتن مولکولهاى آب در برابر آهنگهاى پاپ و کلاسیک و همچنین صوت قرآن، نشان داد که
آن دسته از مولکولهایى که در برابر صوت قرآن قرار داشتند از شکل و چینش زیباترى
برخوردار شده اند. حال این سوال مطرح مىشود: درحالىکه حدود هفتاد درصد حجم بدن
آدمى از آب تشکیل شده است، تاثیر صوت قرآن بر میزان زیبایى و نحوه شکلگیرى آن تا
چه اندازه خواهد بود؟
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 424
قرآن و تلاوت قرآن در
تحقیقات تجربى:
کوئینگ
و همکاران براساس نتایج تحقیق خود یافتند که اعتقادات مذهبى باعث کاهش افسردگى
مىگردد.
تحقیقى
توسط نیکبخت (1373) با عنوان بررسى میزان تاثیر آواى دلنشین قرآن کریم بر کاهش درد
بعد از جراحى بیماران در تهران انجام شد. نتایج نشان داد گروهى که آواى قرآن کریم
را گوش فراداده بودند از نظر کاهش شدت درد در مقایسه با گروه شاهد اختلاف
معنىدارى داشتند. بعلاوه در گروه آزمون شدت علائم حرکتى و صوتى ناشى از درد بطور
معنىدارى کاهش پیدا کرده بود.
McCraty
(1998)
تحقیقى با عنوان تاثیر انواع متفاوت موسیقى بر خلق، اضطراب و بهداشت روانى انجام
دادند. نتایج نشان داد موسیقى راک بطور معنىدارى پرخاشگرى، اضطراب و بیقرارى را
افزایش داده و آرامش و بهداشت روانى آنان را کاهش داده است. موسیقى منظم بیشترین
تاثیر را در افزایش احساسات مثبت و کاهش احساسات منفى داشته است.
Millar
و
همکاران (1997) در تحقیقى با عنوان اعتقادات مذهبى و افسردگى در 60 مادر و 151
فرزند در آمریکا بیان کردند که اعتقادات مذهبى در این دو گروه یکى از عوامل مهم
پیشگیرىکننده بر علیه افسردگى مىباشد.
مجیدى
(1383) در تحقیقى تحت عنوان تاثیر آواى قرآن بر میزان اضطراب بیماران قبل از
آنژیوگرافى عروق کرنر گزارش کردند افرادى که به قرآن کریم گوش داده بودند میزان
علائم حیاتى و اضطراب کمترى را نسبت به گروه شاهد داشتند.
انصارى
و همکاران (1384) در تحقیقى با هدف تاثیر آواى قرآن کریم بر افسردگى بیماران بسترى
در بیمارستان روان انجام دادند. نتایج نشان داد که آواى قرآن کریم بر افسردگى
تاثیر داشت و این میزان در کسانى که به قرآن کریم اعتقاد بیشترى داشتند بالاتر
بود.
نتیجهگیرى:
آواى
قرآن کریم بهعنوان یک موسیقى عرفانى از بعد اعجاز بیانى بر حالات روحى و روانى
انسان تاثیرگذار است. لذا مىتوان بهعنوان یک روش پیشگیرى و درمانى غیر دارویى در
اختلالات روان از جمله اضطراب و افسردگى استفاده نمود.
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 425
منابع
1-
بلوریان محسن، اثرات تمرینات مختلف ورزشى بر بهداشت روانى، مجله ورزش و ارزش 1375.
شماره 89 ص 24
2-
Kaplan
HT. comprehensive textbook of psychiatry. Williams wilkins. 2002, 4821
3-
یوسفى بهرام. اثر ضد افسردگى و درمانى ورزش. مجله ورزش و دانشگاه. 1372. شماره 16.
ص 4
4-
Dikestin,
T.( 0002 ). Gender difference in mood and anxiety disorders from bench to
bedside. American Journal of Psychiatry, 751) 81 (, 6811- 78.
5-
Isaacs,
L. R.( 2002 ). Basic concepts of Psychiatric Mental Health Nursing,) 5 (.
Lippincott.
6-
باقرى یزدى، عباس. بوالهرى، جعفر. پیروى، حمید. (1374). بررسى وضعیت سلامت روانى
دانشجویان ورودى سال تحصیلى 74- 73 دانشگاه تهران. فصلنامه اندیشه و رفتار.
سال
اول، شماره 4، صفحات 30 تا 39.
7-
دستجردى، رضا. خزاعى، کلثوم. (1380). بررسى سلامت عمومى دانشجویان ورودى سال 81-
82 دانشگاه علوم پزشکى بیرجند. مجله علمى دانشگاه علوم پزشکى بیرجند. شماره 14،
دوره 8، صفحات 34 تا 38.
8-
نوربالا، احمد على. کاظم، محمد (1378). طرح ملى بررسى سلامت و بیمارى در ایران.
مرکز ملى تحقیقات علوم پزشکى کشور. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکى، تهران،
صفحات 7 تا 10.
9-
دادجو، زهرا. (1376). علل مؤثر بر پیدایش اضطراب مدرسه و اثربخشى پسیکودرام در
درمان آن. پایاننامه کارشناسى ارشد روانشناسى، دانشگاه علامه طباطبایى تهران،
صفحات 22 تا 26
10-
سوره زخرف آیه 36
11-
اصول کافى، ج 2، ص 599
12-
بحار الانوار، ج 92، ص 109.
13-
صحیفهى سجّادیه، دعاى 42
14-
بحار الانوار، ج 92، ص 20
15-
بحار الانوار، ج 92، ص 20
16-
بحار الانوار، ج 92، ص 19
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 426
17- اصول کافى، ج 2، ص 601
18-
اصول کافى، ج 2، ص 601
19-
نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبهى 147
20-
بحار الانوار، ج 92، ص 117
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 427
سلامت روان از منظر قرآن،
سنّت و طب
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 429
سلامت روان از منظر قرآن
سیاوش
شیخ علیزاده[1]،
عزت اللّه احمدى
چکیده
مقاله
حاضر به بررسى سلامت روان از دیدگاه قرآن مىپردازد در این مقاله ابتدا به تعاریف
سلامت روان از دیدگاههاى مختلف از جمله از دیدگاه جهانى بهداشت، انجمن کانادایى
بهداشت روانى اشاره مىشود. سپس انگیزهها از دیدگاه قرآن و نقش آنها در سلامت
روانى در دو سطح انگیزههاى فیزیولوژیک و انگیزههاى روانى مورد بحث قرار مىگیرد
و از بین انگیزههاى فیزیولوژیک انگیزههاى جنسى و مادرى و از بین انگیزههاى
روانى، انگیزه رقابت، پرخاشگرى و دیندارى و اهمیت آنها در سلامت روان پرداخته و در
نهایت شیوههاى رواندرمانى که پیشگیرى ثانویه تلقى مىشوند مورد تحلیل قرار
مىگیرد از مجموع بحثها مشخص مىشود که جهتگیرى اولیه در قرآن در مجموع از نوع
پیشگیرى اولیه بوده ضمن اینکه پیشگیرى ثانویه و یا به عبارتى شیوههاى رواندرمانى
از منظر قرآن نادیده گرفته نشده است.
واژههاى
کلیدى:
قرآن،
سلامت روان، معیارهاى سلامت روان
مقدمه:
آدمى
از آغاز پیدایش بصورت تکاملیافته کنونى درباره ویژگیهاى روانى و رفتارى خود
کنجکاو بوده و در جستجوى اصول و معیارهایى براى سلامت آن بوده است (از زمانهاى دور
فیلسوفان و دانشمندان و همچنین ادیان و مذاهب الهى و مکاتب گوناگون فکرى و تربیتى،
قوانین و رهنمودهایى را به منظور ارتقاء سلامت روان در زمینههایى چون تسلط بر
هیجانها، آگاهى از ضعفها، پذیرش مسئولیتها در تعامل با محیط انسانى و
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 430
مادى و ... ارائه نمودهاند)
انسان ازآنرو که مخاطب قرآن است یکى از اساسىترین و محورىترین موضوعات قرآنى
باشد.
هدف
فرامین و نصایح قرآنى رسیدن به کمال و حرکت به سوى وجود مطلق است ارتباط انسان و
خدا، شرط اساسى نیل به کمال محض و آرامش و سلامت تن و روان است.
بنابراین
با تأسى به قرآن و به کمک حقایقى که در قرآن درباره انسان و صفات و حالات روانى او
آمده است مىتوان چهرهاى درست از شخصیت انسان ترسیم نموده و انگیزه هاى اصلى محرک
رفتارهاى انسان و عواملى که در هماهنگ کردن شخصیت و ایجاد بهداشت روانى او تاثیر
بسزایى دارند را شناخت.
روش
پژوهش:
روش
پژوهش حاضر از نوع روش توصیفى و کتابخانه است با تکیه به روش توصیفى کتابخانه، سعى
شده است تا بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنى، بصورت کیفى از قرآن و منابع
نوشتارى معتبر و موجود در کتب تفسیرى و مجلات و نشریات ادوارى و سایتهاى اینترنتى
جمعآورى و واقعیات، گزارش شده و شرایط موجود توصیف، تجزیه و تحلیل شود.
براى
پرداختن به موضوع اصلى پژوهش ابتدا تعاریف مختلفى از سلامت روان از دیدگاه
روانشناسان ارائه مىشود. سپس انگیزههاى فیزیولوژیک و روانى مورد اشاره در قرآن
به تفصیل مورد بحث قرار مىگیرد.
تعاریف
مختلف سلامت روانى: کارل مینجر (به نقل از احمدوند، 1386، صفحه 3) مىنویسد:
سلامت
روانى عبارت است از سازش فرد با جهان اطرافش به حد اکثر امکان بهطورى که باعث
شادى و برداشت مفید و موثر بهطور کامل شود.
فرهنگ
بزرگ روانشناسى لاروس، بهداشت روانى را چنین تعریف مىکند ( (استعداد روان براى
هماهنگ، خوشایند و موثر کار کردن، براى موقعیتهاى دشوار انعطافپذیر بودن و براى
بازیابى تعادل خود، توانایى داشتن)) (گنجى، 1384، صفحه 9)، سازمان جهانى بهداشت،
بهداشت روانى را چنین تعریف مىکند: بهداشت روانى در درون مفهوم کلى
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 431
بهداشت جاى مىگیرد و بهداشت
یعنى توانایى کامل براى ایفاى نقشهاى اجتماعى، روانى و جسمى بهداشت، تنها نبود
بیمارى یا عقبماندگى نیست (همان منبع، ص 100).
در
سالهاى اخیر، انجمن کانادایى بهداشت روانى، بهداشت روانى را در سه قسمت تعریف کرده
است: قسمت اول به نگرشهاى مربوط به خود
قسمت
دوم: نگرشهاى مربوط به دیگران و قسمت سوم نگرشهاى مربوط به زندگى
نگرشهاى
مربوط به خود تسلط بر هیجانهاى خود
آگاهى
از ضعفهاى خود
رضایت
از خوشیهاى ساده
نگرشهاى
مربوط به دیگران علاقه به دوستیهاى طولانى و صمیمى
احساس
تعلق به یک گروه
احساس
مسئولیت در مقابل محیط انسانى و مادى
نگرشهاى
مربوط به زندگى پذیرش مسئولیتها
ذوق
و توسعه امکانات
توانایى
اخذ تصمیمات شخصى
ذوق
خوب کار کردن (همان منبع، صص 14- 13)
بهداشت
روانى عبارتست از مجموعه عواملى که در پیشگیرى از ایجاد و یا پیشرفت روند وخامت
اختلالات شناختى، احساسى و رفتارى در انسان نقش موثر دارند بنابراین تعریف بهداشت
روانى شامل سه نوع، پیشگیرى اولیه ثانویه و ثالث مىباشد.
روانشناسان
معاصر انگیزهها را به دو بخش اصلى تقسیم مىکنند که عبارتند از:
الف:
انگیزههاى فیزیولوژیک ب: انگیزههاى روانى
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 432
انگیزهها نیروهاى محرکى
هستند که انسان را به برآوردن نیازهاى اساسى و ضرورى زندگى و ادامه آن وامىدارند
و او را به انجام بسیارى از کارهاى مهم دیگر که در هماهنگ کردن انسان با محیط
زندگى مفید هستند، برمىانگیزد،
الف:
انگیزههاى فیزیولوژیک:
این
انگیزهها، انگیزههاى فطرى هستند که به نیازهاى فیزیولوژیک جسم و نقص یا عدم
تعادلى که دریافتهاى بدن به وجود مىآیند مربوط مىشوند نظیر گرسنگى، تشنگى،
خستگى، گرما، سرما و درد و ... این انگیزهها رفتار فرد را در جهت جبران نقص و
کمبودى که گاهى در بافتهاى بدن بوجود مىآید، راهنمایى مىکنند و آن را از نظر
توازن به وضعیت گذشته برمىگردانند.
در
این زمینه از مجموع آیات قرآنى که به چند مورد اشاره خواهد شد، چنین استنباط
مىشود که قرآن مجید هدف عمده خود را بر این قرار داده است که به موجود انسانى
بفهماند که اولا جنبههاى فیزیولوژیک در پدیدآیى، ارتقا و حفظ سلامت روان حائز
اهمیت هستند، بنابراین از آنها بهعنوان نعمت وجود یاد مىکند. ثانیا از ابعاد
فیزیولوژیک باید به حد و اندازه خود کار کشیده و افراط در این امر مشکلات جدى،
بخصوص در زمینه روانى ایجاد مىکند. بهعنوان نمونه قرآن کریم در سوره طه آیه 50
مىفرماید:
«خدایا
ما آن کسى است همه موجودات عالم را نعمت وجود بخشیده، پس به راه کمالش هدایت کرده
است.» و یا در سوره اعلى آیه 1- 3 مىفرماید «اى پیامبر به نام خداى خود که برتر و
بالاتر از همه موجودات است به تسبیح و ستایش مشغول باش. آن خدایى که عالم را آفرید
و همه را به حد کمال خود رسانید و آن خدایى که هر چیز را قدر و اندازه داد و به
راه کمالش هدایت نمود» و نیز در سوره قمر آیه 49 مىفرماید «ما همه چیز را در
اندازهاى مشخص آفریدیم.»
بنابراین
انسان و همچنین حیوان- با روشى مشخص و حسابشده و در اندازهاى معین آفریده شده
است. بهطورى که از نظر توازن و هماهنگى در اندازهاى مشخص قرار دارد و هرگاه این
توازن به هم بخورد یک سرى انگیزه فیزیولوژیک به کار مىافتد و انسان را به
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 433
انجام انواع فعالیتهاى
هماهنگکننده که براى برگرداندن حالت توازن سابق به بدن لازم است وادار مىکند.
(عباس عرب، 1377)
در
این مقاله از بین انگیزههاى مختلف فیزیولوژیک دو انگیزه جنسى و مادرى مورد بررسى
قرار مىگیرد.
1-
انگیزه جنسى: انگیزه جنسى در واقع پایه تشکیل خانواده است زیرا هریک از زوجین در
کنار همسر خود احساس راحتى و امنیت و آرامش مىکند و بین آنها عاطفه عشق و دوستى و
مهربانى به وجود مىآید که این خود عامل تداوم زندگى زناشویى، در حالتى از هماهنگى
و همکارى مىباشد و این نوع زندگى نیز به نوبه خود فضاى سالمى را براى رشد و تربیت
کودکان و شکلگیرى صحیح شخصیت آنها، آماده مىسازد قرآن کریم در آیات متعدد به
فلسفه وجود انگیزه جنسى اشاره مىکند براى نمونه در آیه 21 سوره روم مىفرماید
«اوست خدائى که همه شما را از یک تن آفرید و از او نیز جفتش را مقرر داشت تا به او
انس و آرام گیرد» و نیز در آیه 189 سوره اعراف مىفرماید «و یکى از آیات خدا این
است که براى شما از جنس خودتان جفتهایى آفرید که مایه آرامش شما باشد و میان شما
رافت و مهربانى قرار داد و در این امر براى مردم با فکر نشانههاى علم و حکمت خدا
آشکار است.» و بالاخره در آیه 13 سوره حجرات مىفرماید «اى مردم ما همه شما را از
مرد و زن آفریدیم و شما را دستهها و قبایل مختلفى قرار دادیم تا همدیگر را
بشناسید همانا گرامىترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست.» از نص این آیه اخیر به
وضوح روشن است. که جنسیت مایه بزرگى نیست و این برخلاف نظر برخى روانتحلیلگران و
بیشتر افراد عامه است که جنسیت را مایه برترى تلقى مىنمایند.
2-
انگیزههاى مادرى: قرآن در زمینه انگیزه مادرى در آیه 15 سوره احقاف چنین
مىفرماید:
«ما
به انسان سفارش کردیم که به پدر و مادر خود احسان کند چونکه مادر، رنج و زحمت بار
حمل را متحمل شده و باز با درد و مشقت وضع حمل کرده و سى ماه تمام مدت حمل
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 434
و شیرخوارگى بوده است» و نیز
در آیه 14 سوره لقمان اشاره مىکند «و ما به هر انسان سفارش کردیم که در حق پدر و
مادر نیکى کند خصوصا مادر که چون بار حمل فرزند برداشته و تا مدت 2 سال که طفل را
از شیر بازگیرد هر روز رنج و ناتوانیش افزوده شده است ...»
آنچه
که قرآن بیان کرده است گامى فراتر از نظریههاى روابط موضوعى معاصر در روانشناسى
است چراکه قرآن ضمن اشاره به تحمل درد و رنج مادر، براى دلگرم کردن مادر و نیز
هدایت و راهنمایى به فرزندان توصیه مىکند که مبادا به زحمات پدر و مادر بىتوجه
باشند به عبارتى قرآن مساله را فقط به زمان وابستگى عاطفى و جسمانى کودک به مادر
محدود نمىکند که هر موقع کودک به استقلال دست یافت و توانست نیازهاى خودش را ارضا
نماید، پدر و مادر را نادیده بگیرد بلکه از بعد شناختى نیز قرآن کریم آموزشها و
رهنمودهایى را بیان مىکند که این رهنمودها در روابط بین فردى و ارتقاء سلامتى
روانى افراد (هم پدر و مادر و هم فرزندان) حائز اهمیت مىباشد بدین معنى که حفظ
پیوندهاى خانوادگى و فامیلى و معاشرت با آنها، مىتواند احساس طرد شدن را از فرد
زایل نماید و با تماس مداوم با اقوام و نزدیکان، فرد احساس مىکند مورد عشق و
علاقه دیگران هست و از روى و محبت و عطوفت با وى رفتار مىشود و مطمئن است که مورد
تنفر و خصومت دیگران نیست و درنتیجه در کاهش احساس تنهایى او موثر خواهد بود و
همین همدلى بین افراد باعث مىشود توان و مقاومت افراد به حد اکثر خود برسد و به
تقویت «من» بیانجامد و در آن صورت با داشتن «من قوى» مشکلات زندگى کمتر نمود پیدا
مىکند و درنتیجه فشار روانى کاهش مىیابد.
ب-
انگیزههاى روانى: انگیزههایى هستند که مستقیما نمىتوان آنها را به حالتهاى
فیزیولوژیک بدن که درنتیجه نیازهاى جسمى هستند، برگرداند به عبارت دیگر اکثر
روانشناسان انگیزههاى روانى را شاخه یا شعبهاى از انگیزههاى فیزیولوژیک
مىدانند که درنتیجه تاثیر و تاثر مهارتها و عوامل رشد اجتماعى فرد به وجود
مىآیند
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 435
بنابراین آنها وجود عناصر
فطرى در انگیزههاى روانى را انکار نمىکنند حتى برخى از آنها مانند اریک فروم
معتقدند که بعضى از انگیزههاى روانى که فروم آنها را «نیازهاى روانى» مىنامد در
واقع نیازهاى فطرى و اساسى در سرشت انسان هستند که قابل فراگیرى و اکتساب از محیط
اجتماعى نمىباشد (لیندزى، 1967)
برخى
از مهمترین انگیزههاى روانى که قرآن نیز به آن اشاره کرده است عبارتند از:
1-
انگیزه مالکیت: قرآن کریم در آیات متعدد به انگیزه مالکیت اشاره مىکند از جمله در
آیه 20 سوره حدید اشاره مىکند که «بدانید که زندگى دنیا در حقیقت بازیچه و وسیله
لهو و لعب و عیاشى و آرایش و تفاخر و خودستایى به یکدیگر و حرص و زیاد کردن مال و
فرزندان است و ...» و نیز در آیه 46 سوره کهف مىفرماید: «مال و ثروت و فرزندان،
زیب و زینت زندگانى دنیاست ...» با توجه به دو آیه فوق اولا، قرآن مخالفتى با
انگیزه مالکیت ندارد و آن را زینت زندگانى دنیوى تلقى مىکند ثانیا به افراد این
نکته را هشدار مىدهد که نباید دلبستگى به اموال دنیوى بوجود بیاید چراکه این
اموال مادى و دنیوى زودگذرند و سرمایهگذاریهاى روانى در این زمینه فرد را مستعد
انواع بیماریهاى روانى و جسمانى نظیر افسردگى، اختلالات قلبى و عروقى و ...
مىسازد.
2-
انگیزه رقابت: شاید چنین تصور شود که قرآن کریم انگیزه رقابت را نفى کرده باشد ولى
تفکر و تامل در آیات قرآنى و توجه به نوع برخورد قرآن با مساله انگیزه رقابت،
انسان را به شگفتى وامىدارد چراکه نه تنها از منظر قرآن رقابت امرى نامطلوب نیست
بلکه مىتواند به رفع بسیارى از معضلات فردى- اجتماعى و حتى اقتصادى- سیاسى کمک
نماید براى مثال خداوند در آیه 48 سوره مائده مىفرماید «پس به کارهاى نیک سبقت
گیرید که بازگشت همه شما به سوى خداست و در آنچه اختلاف مىکنید شما را به جزاى آن
آگاه خواهد ساخت» و یا وقتى در آیه 148 سوره بقره مىفرماید «هرکسى را راهى به سوى
حق- یا قبلهاى است در دین خود- که بدان راه یابد و به آن قبله روى نماید پس
بشتابید به خیرات ...» مشخص مىشود که رقابت مورد قبول قرآن، رقابت سازنده، هم از
بعد فردى و
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 436
هم از بعد اجتماعى است و
بنابراین در چنین رقابتى فرد به هیچ وجه نگرانى، دلهره و ترس به خود راه نخواهد
داد این نوع رقابت به حدى شادىآفرین و وجدآور است که فرد را به یک نشاط روحى و روانى
سوق مىدهد چراکه انسان از اقدامات خود بازخوردهاى مثبت گرفته و خود تقویتى در او
افزایش مىیابد.
3-
انگیزه پرخاشگرى: پرخاشگرى به صورتهاى فیزیکى و کلامى مىتواند اتفاق بیفتد و در
هر دو حالت هم به خود فرد پرخاشکننده و هم به فرد مورد پرخاش از نظر روانى آسیب
مىرساند چراکه فرد پرخاشگر چون به دیگران آزار و اذیت مىرساند حالت سوءظن نسبت
به رفتارهاى دیگران پیدا مىکند و فرد مورد پرخاش هم عزت نفس و ارزشمندى خود را از
دست مىدهد به همین دلیل قرآن به نمونههایى از پرخاشگرى اشاره مىکند، از جمله به
داستان هابیل و قابیل اشاره مىکند که از خود داستان زمینههاى روانى بوجود آورنده
پرخاشگرى نیز استنباط مىشود. از جمله حسودى، غلبه هیجانات بر افکار و ...
خداوند
در قرآن در سوره مائده آیه 27- 30 مىفرماید «و بخوان بر آنها حقیقت و راستى حکایت
دو پسر آدم (هابیل و قابیل) را که تقرب به قربانى جستند، از یکى پذیرفته شده و از
آن دیگرى که پذیرفته نشده، گفت من تو را البته خواهم کشت ... آنگاه هواى نفس او را
بر کشتن برادرش ترغیب کرد تا او را به قتل رساند و بدین سبب از زیانکاران عالم
گردید» و نیز در آیه 212 سوره بقره مىفرماید: «حیات در نظر کافران عاریت و متاع
دنیوى جلوه کرده و اهل ایمان را مورد مسخره قرار مىدهند.»
4-
انگیزه دیندارى: یک انگیزه روانى است که ریشه فطرى در سرشت انسان دارد زیرا انسان
در اعماق وجود خود انگیزهاى را احساس مىکند که او را به تحقیق و تفکر درباره
آفریدگار خویش و جهان هستى و عبادت و چارهجویى از او و پناه بردن به او
وامىدارد.
امروزه
اکثر روانشناسان به بحث دین و تاثیر آن بر سلامت روانى مىپردازند و به این نتیجه
رسیدهاند که یکى از عوامل تعیینکننده سلامت روانى بشر حاضر، دین و رفتارهاى دینى
مىباشد رفتارهایى که به قول آلپورت از نوع جهتگیرى درونى باشد نه از نوع جهت
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 437
گیرى بیرونى. قرآن به این
مورد از مدتها پیش اشاره نموده و در آیه 63 سوره انعام مىفرماید: «بگو اى پیامبر
آن کیست که من را از تاریکیها و سختیهاى بیابان و دریا نجات مىدهد که او را به
تضرع و زارى و از باطن قلب مىخوانید که اگر ما را از این مهلکه نجات داد پیوسته
شکرگزار او هستیم.» بنابراین دین و رفتارهاى دینى به زندگى انسان معنا و پویایى
مىدهد و انسان را از مرگ روانى نجات مىدهد.
غلبه
بر انفعالها: در این قسمت به راهبردهاى قرآن در زمینه برخى از حالتهاى عاطفى و
هیجانى مخل سلامت روانى اشاره مىشود.
1-
غلبه بر ترس از مرگ: ترس از مرگ زمانى در انسان ایجاد مىشود که دلبستگى انسان به
دنیاى مادى بیشتر باشد و تصور کند که در دنیا همیشگى خواهد بود درصورتىکه راهبرد
قرآن در این زمینه این است که به تدریج این تصور غلط را از بین ببرد و این کار را
در آیات متعدد انجام مىدهد. در واقع در مفاهیم قرآنى تلاش بر این است که حساسیت
فرد را با اشاره به اینکه زندگانى دنیوى چندروزه بیش نیست و یا اینکه هر نفسى شربت
مرگ را خواهد چشید نسبت به مرگ از بین ببرد از جمله قرآن در آیه 57 سوره عنکبوت
مىفرماید «هر نفسى شهد ناگوار مرگ را خواهد چشید و پس از مرگ همه به ما رجوع
خواهند کرد.» و یا در آیه 39 سوره غافر مىفرماید «اى قوم این زندگانى (فانى)
دنیا، متاع ناچیزى بیش نیست و سراى اخرت منزلگاه ابدى و حیات جاودانى است.»
2-
غلبه بر غضب: خشم و غضب عامل بسیارى از بیماریهاى جسمى از جمله اختلالات قلبى و عروقى
است امروزه بیماریهاى قلبى و عروقى رتبه سوم مرگومیر در دنیا را به خود اختصاص
داده است. قرآن توصیههاى زیادى براى غلبه بر خشم مطرح نموده است از جمله طلب
مغفرت پروردگار، نیکى کردن در قبال بدى، عفو و دورى از انتقام و ...
قرآن
در آیه 13 سوره مائده مىفرماید: «... پس تو از آنها درگذر و کار بدشان را عفو کن
که همانا خدا نیکوکاران را دوست مىدارد» و یا در آیه 22 سوره نور مىفرماید: «...
باید مومنان همیشه بلندهمت بوده و با مردم عفو و صلح پیشه کنند و از بدیها درگذرند
آیا
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 438
دوست نمىدارید که خدا هم در
حق شما مغفرت و احسان فرماید؟ که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.»
علاوه
بر موارد ذکرشده که حالت توصیهاى داشته است. قرآن روشهاى چندى نیز در
رواندرمانى پیش گرفته است که مهمترین آنها ایجاد تعدیل یا تغییر در شخصیت یا
رفتار است. ازاینرو نخست به تعدیل یا تغییر افکار و گرایشهاى فکرى آنها اقدام
مىکند چراکه رفتار انسان به مقدار زیادى تحت تاثیر افکار و گرایش او قرار دارد به
همین دلیل است که هدف اساسى رواندرمانى را تغییر نوع تفکرات بیماران روانى درباره
خود، هستى، مردم و زندگى، مشکلات و اهداف زندگى دانستهاند. اما بیمار روانى با
تغییر افکارى که در اثر درمان حاصل مىشود در برابر مشکلات و حل آنها توانا مىشود
و اضطرابش کاهش مىیابد.
قرآن
براى پرورش شخصیت مردم و ایجاد تغییر در رفتار آنان، روش کار و ممارست عملى در
زمینه افکار و عادات جدید رفتارى را که در نظر دارد در نفوس آنان تحکیم بخشد به
کار گرفته است. به همین منظور عبادات مختلفى چون نماز، روزه، زکات و حج و مانند
آنها را واجب کرده است.
انجام
منظم و مرتب این عبادت در اوقاتى معین مومن را به یاد خدا مىاندازد و باعث مىشود
که او همواره در همه جا و در همه کار خدا را در نظر داشته باشد.
حالت
تمدد اعصاب و آرامش روانى ناشى از نماز انسان را از اضطرابى که بیماران روانى از
آن رنج مىبرند مىرهاند چون این حالتها معمولا تا مدتى پس از نماز نیز در انسان
باقى مىماند و ادامه مىیابد انسان گاهى در حالت تمدد اعصاب و آرامش روانى پس از
نماز با امور یا مواردى اضطرابانگیز روبرو مىشود یا آنها را به یاد آورد. تکرار
حدوث این موارد و یادآورى آنها در حالت تمدد اعصاب و آرامش نفسانى پس از نماز به
خاموش شدن تدریجى اضطراب در انسان منجر مىشود.
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 439
این تاثیر مهم که نماز در
درمان اضطراب دارد، همانند تاثیر روش رواندرمانى برخى از درمانگران رفتارگرایى
معاصر در درمان اضطراب بیماران روانى است که از طریق درمان از راه آرامسازى یا
درمان از راه کاهش حساسیت انفعالى انجام مىگیرد.
دعا
نیز موجب کاهش شدت اضطراب مىشود. روشن است که اضطراب از عجز انسان در برابر حل
تضادهاى روانى وى ناشى مىشود و اصولا بخش بزرگى از نیروى روانى انسان براى حل
تضادهاى روانى مصروف مىشود به همین دلیل است که بیماران روانى نمىتوانند بهطور
صحیح توانایى خود را بروز دهند چون تضادهاى روانى آنان نیروى شان را مصرف مىکند
اما وقتى همین بیماران درمان شوند و نیروهاى روانى آنان آزاد مىگردد اظهار شادابى
و نشاط مىکنند و نیروى کار و تولیدشان افزایش مىیابد.
بهطور
خلاصه مباحث مطرحشده به پیشگیریهاى اولیه و ثانویه اختصاص داده شد و در اینجا
مشخص مىشود که در قرآن نیز اصل بر پیشگیرى اولیه است و هر چقدر سرمایه گذارى روى
پیشگیرى اولیه انجام گیرد به همان اندازه آرامش روانى- اجتماعى را بیشتر شاهد
خواهیم بود.
نتیجه:
از
مباحث فوق چنین نتیجهگیرى مىشود که اولا محور بحثها در قرآن عمدتا ابعاد
روانشناختى دارد که مىخواهد افراد را به تفکر در رفتارهاى خود وادارد. ثانیا در
مباحث قرآنى بیشتر بر افکار و نگرش انسان تاکید شده است در واقع از منظر قرآن تحقق
سلامت روانگر و در سلامت فکرى و نگرشى فرد مىباشد یعنى نوع نگرش فرد پیشبینىکننده
سلامت روانى و جسمى فرد مىباشد و به همین دلیل در قرآن توصیه شده است که نسبت به
اعمال و رفتار دیگران سوءظن نداشته باشیم و بر همین اساس یکى از راههاى ارتقاء
سلامت روان اصلاح تفکرات و افکار غیر منطقى و ناکارآمد مىباشد.
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 440
منابع
-
قرآن کریم
-
احمدوند، محمد على (1386)، بهداشت روانى، تهران، انتشارات پیام نور
-
شاملو، سعید (1378)، بهداشت روانى، تهران، انتشارات رشد
-
گنجى، حمزه (1384)، بهداشت روانى، تهران، انتشارات ارسباران
-
نجاتى، محمد عثمان (1377)، قرآن و روانشناسى، ترجمه عباس عرب، انتشارات آستان قدس
رضوى
-
Lindzey, G; hall, C. S and Thompson, R. F; psychology. Newyork
worth. 65 Publishers. Inc, 46, P. 063
[1] ( 1).Email :s .sheikhalizadeh @yahoo .com
[2] بنیاد پژوهشهاى قرآنى حوزه و دانشگاه، مجموعه مقالات قرآن و طب، 3جلد، مؤسسه انتشاراتى بنیاد پژوهشهاى قرآنى حوزه و دانشگاه-دانشگاه شاهد - مشهد مقدس-مشهد مقدس، چاپ: اول، 1385 ه.ش.
------------------------------------------------------------
کتابنامه :
نام
کتاب: مجموعه مقالات قرآن و طب
پدیدآور:
بنیاد پژوهشهاى قرآنى حوزه و دانشگاه
موضوع:
طب قرآنى
زبان:
فارسى
تعداد
جلد: 3
ناشر:
مؤسسه انتشاراتى بنیاد پژوهشهاى قرآنى حوزه و دانشگاه- دانشگاه شاهد
مکان
چاپ: مشهد مقدس- مشهد مقدس
سال
چاپ: 1385 ه. ش
نوبت
چاپ: اول