نرم افزارطب اسلامی نور1/5 و مطالعه کتاب های پزشکی فهرست مطالب نمونه کتاب های طبی و نمونه مطالب نمونه کتاب اطلاع رسانی جهتمطالعه کتاب و تحقیق در کتابخانه های دیجیتال یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه ها یا خرید کتاب دقائق العلاج در ادامه مطلب ........................
نرم افزارطب اسلامی نور1/5 و مطالعه کتاب های پزشکی
فهرست مطالب نمونه کتاب های طبی و نمونه مطالب نمونه کتاب
اطلاع رسانی جهتمطالعه کتاب و تحقیق در کتابخانه های دیجیتال
یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه ها یا خرید کتاب
ذخیره خوارزمشاهى
در ادامه مطلب ........................
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (ویژه علوم پزشکى) ؛ ص140
در میان پزشکان فارسى نویس دوره اسلامى، بدون شک
سید اسماعیل جرجانى والاترین مقام را داراست. حکیم ابو ابراهیم اسماعیل
بن حسن بن محمد علوى حسینى، پزشک مشهور ایرانى و شیعى،
حدود 435 هجرى در جرجان به دنیا آمد. خانواده وى از سادات حسینى
بودند که از اصفهان به گرگان کوچیده بودند. او براى علمآموزى به شهرهاى
بسیارى از قلمرو ایران- مرو، نیشابور و قم- سفر کرد و با بسیارى از پزشکان
نامور دیدار کرد و از آنان درس آموخت. از استادان وى باید از ابن ابى صادق
(بقراط ثانى) یاد کرد که در نیشابور مىزیست. فعالیت علمى جرجانى بیشتر
زمانى بود که در خوارزم مىزیست. در این شهر، جرجانى در کنار تألیف
کتابهاى پزشکى، بیماران را مداوا مىکرد و نیز در داروخانه خود به داروفروشى
اشتغال داشت. جرجانى بین سالهاى 530 تا 535 هجرى در مرو درگذشت.[1]
جرجانى را باید احیا کننده پزشکى فارسى دانست. وى آثار بسیار مهمى
در پزشکى به فارسى تألیف کرد. مهمترین و بزرگترین این آثار ذخیره
خوارزمشاهى نام دارد که به مثابه یک دائرة المعارف،
تقریباً همه دانسته هاى
پزشکى اسلامى تا قرن پنجم و ششم در آن گرد آمده است.
ساختار تدوین ذخیره خوارزمشاهى بسیار شبیه قانون ابن سیناست،
جز آنکه جرجانى کوشیده است ساختار مورد نظر ابن سینا در قانون
را گسترش بدهد و به اجزاى کوچکترى تقسیم کند. ذخیره خوارزمشاهى
از ده کتاب به ترتیب زیر پدید آمده
است:
1.
شناخت حد پزشکى، منفعت پزشکى، شناختن بدن آدمى و تشریح اندامها؛
2. شناخت چگونگى بدن انسان؛ 3. حفظ تندرستى و آب و هواى سالم؛
4. شناخت انواع بیمارىها؛ 5. شناخت انواع تبها؛
6. درمان بیمارىها؛ 7. درمان ورمها و زخمها؛ 8. حفظ پاکیزگى؛
9. شناختن انواع زهرها؛10. داروهاى مرکب.[2]
ذخیره خوارزمشاهى، اگرچه مهمترین کتاب جرجانى است، تنها کتاب
فارسى او درباره پزشکى نیست. جرجانى خود به تنهایى ادبیات پزشکى
به فارسى را پدید آورده است. از دیگر آثار پزشکى او به فارسى باید از
الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه، خفى علایى، زبدة الطب، منافع اعضاى
حیوانات و
یادگار یاد کرد.[3]
جرجانى در اواخر عمر ذخیره خوارزمشاهى را به عربى ترجمه کرد.
بنابراین ذخیره خوارزمشاهى از اندک آثار پزشکى اسلامى است
که هم به فارسى و هم به عربى موجود است و افزون برآن، تنها
اثر پزشکى به فارسى است که به عبرى نیز ترجمه شده است.[4][5]
نرم افزارطب اسلامی نور1/5 و مطالعه کتاب های پزشکی
فهرست مطالب نمونه کتاب های طبی و نمونه مطالب نمونه کتاب
اطلاع رسانی جهتمطالعه کتاب و تحقیق در کتابخانه های دیجیتال
یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه ها یا خرید کتاب
مکارم الاخلاق (ترجمه)
در عطر و بوى خوش پیغمبر (ص)
پیغمبر (ص) با مشک خود را خوشبو مىفرمود، چندان که مشک بر فرق سر
حضرت برق مىزد و به چیزهاى بىرنگ که مناسب مردان است مثل مشک
و عنبر خود را معطر مىفرمود و نیز به عطر خود را خوشبو مىکرد و همسرانش
او را بآن خوشبو مىکردند، و خود را با عود قمارى (نوعى از عود) خوشبو
مىنمود و در شب تاریک پیش از آنکه دیده شود از بوى خوشش شناخته
مىشد چنان که رهگذر مىگفت، این پیغمبر است.
از حضرت صادق (ع)، پیغمبر اکرم (ص) براى بوى خوش بیش از غذا خرج مىکرد.
انواع زنان و صفات و اخلاق آنان
و در اخلاق ستوده زنان
در ادامه مطلب ....................................
نرم افزارطب اسلامی نور1/5 و مطالعه کتاب های پزشکی
فهرست مطالب نمونه کتاب های طبی و نمونه مطالب نمونه کتاب
اطلاع رسانی جهتمطالعه کتاب و تحقیق در کتابخانه های دیجیتال
یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه ها یا خرید کتاب
متن و ترجمه کتاب قانونچه فی الطب
در ادامه مطلب ........................
نرم افزارطب اسلامی نور1/5 و مطالعه کتاب های پزشکی
فهرست مطالب نمونه کتاب های طبی و نمونه مطالب نمونه کتاب
اطلاع رسانی جهتمطالعه کتاب و تحقیق در کتابخانه های دیجیتال
یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه ها یا خرید کتاب
در ادامه مطلب ........................
نرم افزارطب اسلامی نور1/5 و مطالعه کتاب های پزشکی
فهرست مطالب نمونه کتاب های طبی و نمونه مطالب نمونه کتاب
اطلاع رسانی جهتمطالعه کتاب و تحقیق در کتابخانه های دیجیتال
یا امانت گرفتن کتاب از کتابخانه ها یا خرید کتاب
قرآن درمانى
در ادامه مطلب ........................
قرآن، دواى دردها:
قرآن، نسخهاى که حقیقت آن، اقیانوسى است بیکران که رسیدن به اعماقش
جز براى ائمه هدى علیهم السّلام میسر نیست و غیر از معصومین کسى را
توان دستیابى به کنه و ذات این کتاب آسمانى و آیاتش نمىباشد. آنچنان
شفا و آرامشى در نهاد این تحفه آسمانى نهفته است که آفرینندهاش
خود درباره آن چنین مىگوید:" و ما آنچه از قرآن فرستادیم، شفاء و رحمت
براى اهل ایمان است" (الاسراء 82)
قرآن براى مراتب تکامل بشر روشهاى خاصى دارد. آنان که بر سر سفره
علم و هدایت ائمه معصومین علیهم السّلام، این حاملان قرآن قرار مىگیرند
مىتوانند این روشهاى خاص قرآن را در زندگى خود پیاده کنند و روح و روان
و جسم و جان خود را با قرآن سیراب نمایند.
امیر المومنین (ع) مىفرمایند: «درمان تمام دردها در قرآن وجود دارد،
قسم به آن کسى که پیامبر را برانگیخت و خاندانش را گرامى داشت
درمان سوختن، غرق شدن، دزد، گریختن
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 419
حیوانى از صاحبش، یا گمشدهاى، یابنده فرارى، همه و همه
درمانش در قرآن است، از آن بپرسید تا از قرآن جواب دهم.
همچنین پیامبر (ص) فرمودند: هرکس درمانش را از قرآن کریم نگیرد
خداوند او را شفا نمىدهد. و فرمودند که هرکس با اعتقاد کامل،
سوره حمد را بر مرده بخواند هرآینه زنده خواهد شد.
امام باقر علیه السّلام نیز مىفرمایند: «فى القرآن شفاء من کل داء»
درمان هر دردى در قرآن کریم وجود دارد.
1. پیامبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود: فضل قرآن بر سخنان دیگر،
همچون فضل و برترى خدا بر آفریدگان است. (بحار الانوار، ج 92، ص 19)
و در جاى دیگر مىفرماید: قرآن از همه چیز، جز خدا، برتر است، پس
هرکه قرآن را پاس دارد خدا را پاس داشته است و هر که قرآن را پاس ندارد،
احترام خدا را سبک شمرده است (16).
3. امام سجاد علیه السّلام فرمود: اگر همهى کسانى که میان خاور و
باخترند بمیرند و فقط قرآن با من باشد، از تنهائى وحشت نمىکنم (17).
5. حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود: قرآن عهدنامهى خداوند است
به سوى خلقش، شایسته است که هر فرد مسلمان به عهدنامهى
خدا نگاه کند و هر روز پنجاه آیه از آن را بخواند (18).
6. امام على علیه السّلام فرمود: خداوند در کلام خود تجلّى کرده است،
ولى مردم نمىبینند (19).
7. امام صادق علیه السّلام فرمود: قرآن گفتهى خدا است و کتاب عزیزى
است که باطل از هیچ طرف به آن راه ندارد، نازل شدهاى است از سوى
خداى حکیم و حمید (20).
8. امام صادق (ع) فرمودند هرکس یکصد آیه از قرآن کریم
(از هرجایى که بخواهد) را تلاوت نماید و بعد از آن هفت مرتبه یا اللّه بگوید
اگر بر سنگ سخت دعا کند هرآینه شکافته گردد.
مجموعه مقالات قرآن و طب، ج3بخشاول، ص: 420
9. امیر المومنین على (ع) فرمودند هرکسى از چیزى بترسد بخواند
از هرجاى قرآن یکصد آیه و سه مرتبه بگوید «اللّهم اکشف عنّى البلاء»
ترسش زائل گردد
10. حضرت موسى بن جعفر (ع) فرمود هرکه به یک آیه قرآن اکتفا کند
(بگوید یک آیه مرا بس است) از شرق و غرب همان آیه او را بس است
هرگاه با یقین بخواند.